Syftet med denna studie var att kartlägga användningen av musik som ett verktyg
för lärande inom naturvetenskap och teknik (NVT). I syftet ingick även att
kartlägga på vilket sätt lärare använder detta verktyg i sin undervisning och om
musikintresset skiljer sig mellan könen. Metoden baseras på en kvantitativ ansats
med pappersenkäter till elever i årskurs 4-6 och en webbenkät till NOlärare
verksamma mellan årskurs 1-6. Den kvalitativa metoden användes för att
närmare få veta hur lärare använder musik inom NVT. Resultaten visar att majoriteten
av samplets lärare anser musikande förekomma till en viss grad i undervisningen.
Majoriteten av samplets elever menar dock motsatsen. Viljan att
använda musik inom NVT är stor bland båda svarsgrupper. Bland eleverna visar
tjejer ett större intresse än killar och bland lärarna visar data motsatsen. Bland
lärare och elever visar resultatet att man i båda grupper har en stark tilltro till
musikens effekter på kognitiv, emotionell och social utveckling. Utifrån tidigare
forskning och egna slutsatser från denna studie skulle jag önska ett större ämnesöverskridande
samarbete mellan musikämnet och NVT. Kunskaper och utbildning
borde utökas för att ge NVT-lärare en didaktisk grund för musikande
inom NVT.
2014. , p. 30